Gimme just one click :)

Thursday, March 7, 2013

DAIA - sabun pilihan hatiku, MURAH & HEBAT! Dibantu VANISH - kuasa peluntur yang MENGAGUMKAN =)



Title harus gempak. Haha.

Tibe2 terpikir yang saya selama ni kerap bertukar produk kecantikan muka. Tapi dari tinggal menyewa di Sg Besi, then pindah ke Sg Buloh, then yang terkini pindah ke Bagan Datoh (kali ni tgl kt bagan plak ye. bukan sungai lg. suka sgt tgl kat sungai. hehe), saya tetap setia guna sabun basuh Daia.

Apa yang saya paling suka pasal Daia? WANGI...
Walau rendam baju 2 malaman, kain baju tetap WANGI...
Walau sidai baju dalam rumah, tak kena cahaya matahari, lembab dan kadang2 kepam sedikit terutama musim hujan yang menyebabkan kain baju lambat kering, kain baju tetap WANGI...

Dulu penah try guna sabun Breeze. Sebab saya mampu (blm tahap kaya ye), jadi terpikir tak salah kita gunakan sesuatu y lebih berkualiti. Kalau dulu mmg mengaku sentiasa beli brg y plg murah sbb nk jimat. Jadi saya igt nk bertukar pada Breeze. Tak sangka brg y mahal blm tentu baik dan y murah blm tentu kurang baik. Sebab saya sewa rumah di flat dan baju bukan lah byk sgt, saya sidai baju dlm rmh je. Ada ampaian kecik kt balkoni dapur. Tapi tak sangka pakai Breeze bau hapak menular. Huhu. Terus setia dgn Daia.



Sampai baru2 ni tergoda dgn iklan Dynamo baru 3 dalam 1 (pembersih+peluntur+pewangi). Kalau btl2 OK tak payah la guna softlan. Saya try beli botol kecik. Mmg wangi kalau terus basuh baju guna sabun ni. Tapi yang tak best kalau rendam baju semalaman bau air sabun tu dah semacam. So cancel la. Skg saya hanya guna Dynamo kalau nk terus basuh cucian dgn tangan. Sebab kurang iritasi compared guna sabun serbuk cam Daia. Tapi Daia xde la kesat atau tajam sgt kat tangan. Still tolerable.

Tapi Dynamo kalau bab menghilangkan kotoran degil cam kesan daki kat kolar baju, mmg OK. Apa saya buat, saya "sapukan sedikit pada kotoran dan tuang baki ke dlm cucian". Wah, mcm penah dengar dialog ni kan? Haha. Tapi kalau xde Dynamo pun saya ada cara lain, sental kesan daki dgn sabun mandi then rendam semalaman. Tu bab daki. Kalau kotoran lain especially baju Irfan yang mostly tiap2 hari kotor dgn coklat, kicap, aiskrim dan mcm2 lg, saya ada sahabat terbaik ke2 bila tiba bab cuci mencuci kain baju ni, iaitu Vanish.


Tak tahu nak describe kehebatan Vanish ni. Kuasa hilangkan kotoran mcm peluntur. Dan peluntur plg glamer saya guna zaman2 sekolah dulu ialah Klorox. Tapi tak langsung beri kesan pada warna pakaian, macam Klorox yang akan memudarkan warna. Kita nk lunturkan kotoran je tapi semua pun luntur habis. Tu yang jadi kes kain sekolah ada belang2. Sebab apa? Kena Klorox.. Jawapan popular dulu. Tapi Vanish ada kuasa yang sgt tak tertanding oleh Klorox. Ntah ada bahan apa dlm Vanish ni yang pilih untuk lunturkan kotoran saja. Bijak sgt. Till now i'm still wonderung how.. Vanish pun tak kesat di tgn mcm Klorox. Bau pun wangi, tak tengit mcm Klorox. Saya tak rasa ada lagi org skg yang masih gunakan Klorox bila dah dibandingkan dgn Vanish. So mmg in my opinion Klorox dah xblh jual barang mereka lg. Sapa setuju?

Sekian saja pendapat jujur saya.
Boss kilang mana2 produk yang saya condem tadi jgn kecik hati plak. Hihi.

3 comments:

  1. klorox lagi murah compared to vanish. still suitable untuk hilangkan kotoran kt baju putih. tapi org pon tak suke pakai clorox sbb bau die kuat sangat n bole buat baju cepat reput.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha! lagi satu point xbest pasal klorox. mmg buat baju cepat reput. sgt2 xbest

      Delete
  2. i tgh survey sabun...masalah juga nak carik satu produk yang puas hati....skang musim hujan...sidai baju dalam rumah 2 hari x kering...pastu bau wangi sabun hilang so rasa x puas hati membasuh...nak pakai daia tapi dulu bapak cakap daia ni banyak kat pasaran jual tiruan ,kalau yang tiruan tu baju cepat luntur kaler dan lusuh,plus sabun tu kalau kita sentuh jari rasa panas....

    pakai kao attack,kadang2 bersih kadang2 x bersih,result mediocre je ,pakai biozip oren x berapa wangi,breeze fb tu semua pun kadang2 x bersih.....yelah kita kadang2 time period mesti nak bau wangi2,pastu kalau ada kesan darah tu mesti nak hilangkan sbb x suka tgk stain....

    ReplyDelete